utorok 10. apríla 2012

jar prišla alebo polmaratón v Prahe


Jar prišla tento rok značne predčasne. Planý poplach búrlivej radosti prírody a miliónov nadšencov, milujúcich toto voňavé a farebné ročné obdobie, trval skoro dva týždne. Ľudia začali bezmyšlienkovite okupovať mestské trávniky, ešte stále nie zelené plochy, poznačené mrazmi a vyšedivené od snehu. Odhodili kabáty a čižmy a strmhlav sa vrhli na tropickú výbavu tielok a balerínok; na lavičky, nábrežia a schody kostolov. Nevedno, či ich pár skončilo so zápalom pľúc a močových mechúrov v nemocnici. Jedno je však isté. Unáhlili sa. Pretože oni a my všetci sme sa razom prepadli do krutej konco-marcovej reality, kedy sa po oblohe preháňajú snehové mračná a silný vietor rozfúkava slabé kvety čerstvo rozpučaného zlatého dažďa.
Teraz v predvečer prvoaprílového rána sa to celé vygradovalo k vrcholu. Snehová búrka. Ešteže sa neprihnala o pár hodín skôr a nezastihla nadšených bežcov pražského polmaratónu. Do prvej päťky sa s istotou prebojovali vždy rýchli zástupcovia afrického kontinentu, na ktorých by vločky čerstvého marcového snehu hrdo kontrastovali. Nevedno, čo by narobili s ich výkonom. Môj chabý odhad o ich húževnatom charaktere a ešte húževnatejšej priebojnosti predovšetkým v olympijských disciplínach behu na dlhé trate napovedá, že ich štandardný hodinový náskok nad bielymi domorodcami by neohrozil ani takýto nezmar počasia. Tomuto milému divadielku, kedy sa aspoň raz za rok na pár hodín zastaví ruch centra Prahy, i doprava, mi nebolo dopriate s pokorou a povzbudivým duchom prihliadať. Ocitla som sa, hoci neprávom, medzi tými, ktorí predčasné teplo precenili a teraz ležia vysilení vo svojich posteliach s nekončiacim prísunom vitamínov a teplého čaju u ich lôžka. Neprávom! Predsa som sa nevyzliekala do najspodnejších vrstiev, nelízala zmrzlinu a nemočila si nohy v nedávno zamrznutej mestskej fontáne. Nebola som nerozvážna. Práve naopak. Prezieravo opatrná. Aká som bola na seba hrdá, že nepodlieham tomuto šialenstvu a s odstupom dospelých viem usúdiť, kde je únosná hranica. A teraz aj tak ležím spolu s nimi pod jednou perinou. To som sa radšej mohla opaľovať na tej hnusnej mrazom spálenej žltej tráve. Isté indície ako som si nahnala súčasnú virózu a vyčerpanosť existujú, ale vôbec nesúvisia ani s ľahkou formou ľahkovážnosti. Stále zdôrazňujem, že som sa ocitla v tejto skupine neprávom. A tak mi ušiel môj prvý pražský maratón v živote. Hoci otázne je, či je čo ľutovať. Dotieravý chlad, neúprosne burácajúci vietor a občasnú spŕšku dažďovej prehánky určite nie. Ani pohľad na utrápených bežcov, na ktorých podľa spoľahlivých zdrojov priamych účastníkov čakali zdravotnícke oddiely, okamžite pripravené podchladených bežcov zabaliť do alumíniových fólií. A povzbudzovanie anonymných bežcov? Ach ani to nie, keďže moji osobní favoriti, trénovaní kamaráti zo severu to 24 hodín pred štartom vzdali a neprišli. A snáď ani neprekvapí z akého dôvodu. Choroby si s nami zahrávajú nečakane, bez varovania. Aspoň, že to počasie sme sa s istou dávkou pravdepodobnosti naučili predvídať, hoci nie korigovať. A to je dobré. Veď sme len obyčajní ľudia, náchylní k nerozvážnym činom.
Vietor ustál. Pomaly a intenzívne sneží na už zelenkavú trávu a zlatý dážď pod oknom.

31.3.2012

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára